dijous, 30 d’abril del 2009

Llibres que llegeixen els que compten

La Vanguardia va fer una cosa interessant el dia de Sant Jordi, si més no original. Va encapçalar gairebé totes les pàgines del diari de paper amb els llibres que recomanen els mateixos protagonistes habituals de les notícies –o que odien, com és el cas del senyor president de França. Això requereix una preparació important, perquè has d’acumular tot de dades a la rebotiga i tenir-la ben proveïda, i al final no tot el que has aplegat et farà servei.

Ara he ajuntat totes aquestes dades, per conservar-les. I ací teniu la llista dels llibres més destacats, i entre parèntesis la gent que mana (o que compta per al diari esmentat) i que diu que els ha llegit:

- Nelson Mandela’s Favorite African Folktales (Nelson Mandela, heroi mundial)
-
La princesa de Clèves, de Madame de La Fayette (l’odia el xicot de la Carla Bruni)
-
Estrela solitária, de Ruy Castro (Luiz I. Lula da Silva, extreballador del Brasil)
-
Elogi de la follia,* d’Erasme de Rotterdam (Silvio Berlusconi, pallasso molt ric)
-
Sunset Song, de Lewis Grassic Gibbon (Gordon Brown, escuder de l’emperador)
-
Bíblia,* d’autors diversos (George W. Bush, exemperador del món més aviat curtet)
-
Team of Rivals, de Doris Kearns Goodwin (Barack Obama, emperador i profeta a qui se li comencen a veure els trucs)
-
Las armas de ayer, de Max Marambio (Fidel Castro, encara, Cuba)
-
Meditacions, de Marc Aureli (Wen Jia-bao, cappare xinès)
-
Poesia, d’Omar Jayyam (Vladimir Putin, cappare rus)
-
Anatomía de un instante, de Javier Cercas (José Luis Rodríguez Zapatero, fetiller sud-europeu)
-
El caballero de Alcántara, de Jesús Sánchez Adalid (Mariano Rajoy, aspirant a fetiller sud-europeu)
-
Incerta glòria,* de Joan Sales (Josep Antoni Duran i Lleida, ministrable, i Àlex Rigola, teatrer)
-
Misteriosament feliç, de Joan Margarit (José Montilla, president de la cosa)
-
El silenci, de Gaspar Hernàndez (Artur Mas, emprenyat aspirant a presidir la cosa)
-
Les palmeres salvatges, de William Faulkner (Iñigo Urkullu, basc també emprenyat)
-
Tan lluny com els peus em portin,* de Josef Martin Bauer (Joan Puigcercós, marcapaquetam d’esquerres)
-
Los Baldrich, d’Use Lahoz (Joan Herrera, noi sostenible)
-
L’última trobada,* de Sándor Márai (Alicia Sánchez-Camacho, nacionalista unionista, pobreta)
-
Brújula para navegantes emocionales, d’Elsa Punset (Albert Rivera, fillol de Boadella)
-
L’edifici Iaqubian, d’Alaa al Aswany (Ariane Arpa, Intermón-Oxfam, i si no faig bromes vol dir que és gent seriosa)
-
Las venas abiertas de América Latina, d’Eduardo Galeano (Javier Bonomi, Fedelatina)
-
Eben,* de Ryszard Kapuscinski (Esther Giménez-Salinas, URL)
-
Xarxes complexes, de Ricard Solé (Eudald Carbonell, antropòleg)
-
Anna Karènina,* de Lev Tolstoi (Josep Baselga, oncòleg, i Maria Eugènia Alegret, jutgessa en cap)
-
L’origen de les espècies,* de Charles Darwin (Juan Carlos del Olmo, WWF, i Jordi Portabella, el més bell de l’ajuntament de BCN)
-
La conxorxa dels enzes, de John Kennedy Toole (Jordi Basté, radiofonista líder)
-
L’estàtua sense rostre, de Miquel Arguimbau (Alfons Arús, comediant de TV)
-
Camí de sirga,* de Jesús Moncada (Toni Soler, polac màxim)
-
Un home a les fosques, de Paul Auster (Queco Novell, el doble de Maragall)
-
D’A a X, de John Berger (Isabel Coixet, cineasta espanyol(ist)a)
-
La Ilíada,* d’Homer (Jordi Hereu, alcalde post22@; Santiago Auserón i també Juan Perro; Rafael Ribó, síndic, s’estima més la Introducció a la Ilíada, de Jaume Pòrtulas)
-
Els homes que no estimaven les dones, de Stieg Larsson (Xavier Trias, metge de l’ajuntament de BCN; Gemma Mengual, sirena que a Madrid anomenen Chema; Nani Roma, home del desert)
-
Rutas de Barcelona, de César Alcalá (Alberto Fernández Díaz, un dels inefables de la família reial pepera barcelonina)
-
Respect in a World of Inequality, de Richard Sennet (Ricard Gomà, el més roig de l’ajuntament de BCN)
-
Description de l’Egypte, de diversos autors (Jordi Clos, hoteler epiptòleg)
-
El práctico, de Rabasso i Aneiros (Ferran Adrià, inventor de menges)
-
La riquesa de les nacions, d’Adam Smith (Miquel Valls, cambrer)
-
Diari d’un fotògraf,+ d’Agustí Centelles (Joaquim Nadal, exalcalde i exprofessor)
-
La soledad del mánager, de Manuel Vázquez Montalbán (Joan Delort, superpoli)
-
La carretera,* de Cormac McCarthy (Claudia Llosa, l’última cineasta triomfadora)
-
Tristos tròpics, de Claude Lévi-Strauss (Albert Sánchez Piñol, escriptor i mediàtic)
-
Tractat d’urbanitat a l’ús de les joves generacions, de Raoul Vaneigem (Bartomeu Marí, museista)
-
El ball,+ d’Irene Némirovsky (Sol picó, ballarina)
-
La impaciència del cor,+ de Stefan Zweig (Mònica López, actriu)
-
Todos mis hermanos,* de Manel Estiarte (Joan Laporta, al loro)
-
La ciudad de las bestias, d’Isabel Allende (Rafael Nadal, forçut manacorí)
-
Nunca más: Informe Sábato, d’Ernesto Sábato (Mauricio Pochettino, salvador de l'equip més espanyol de Barcelona, ara de Cornellà)
-
La pilota no entra per atzar, de Ferran Soriano (Xavier Sala i Martín, model)
-
El juego del ángel, de Carlos Ruiz Zafón (Ricky Rubio, que ara saltarà el toll)
-
Hurry Down Sunshine, de Michael Greenberg (Juan Antonio Flecha, cicloperiodista)
-
El vuit, de Katherine Neville (Xavier Pascual, un altre entrenador revelació de la casa)
-
El secret, de Rhonda Byrne (Maria Vasco, destrossacamesimalucs)
-
El soci, de John Grisham (Pol Amat, núm. 1 del món amb un bastó)
-
La rebel·lió d’Atles, d’Ayn Rand (Alan Greenspan, que s’ho mirava quan ens ficàvem al forat on som)
-
La crisis ninja, de Leopoldo Abadía (Enric Reyna, senyor del totxo)
-
Crònica de la independència,* de Patrícia Gabancho (Salvador Alemany, senyor de les autopistes de pagament)
-
Honor among Enemies, de David Weber (Reinaldo Rodríguez, controller de Madrid)
-
Winning, de Jack Welch (Josep Mateu, assegurador de vehicles)
-
The Road to Serfdom, de F. A. von Hayek (Juan Rosell, portaveu d’empresaris)
-
El número de Dios, de José Luis Corral (Maravillas Rojo, coresponsable de l’atur)
-
Viure per la ciència, de Sydney Brenner (Montse Vendrell, Biocat)
-
Bhagavad Gita, anònim (Ferran Rodés, empresari de la comunicació, tampoc no ens va avisar)
-
L’elegància de l’eriçó,+ de Muriel Barbery (Núria Basi, empresaria del tèxtil)
-
Intel·ligència emocional,* de Daniel Goleman (Gabriel Masfurroll, hospitalari)


Escric el títols en català, si em consta que estan traduïts, o si no en l’idioma original. He posat un * en els llibres que he llegit i que també recomano, i un + en els que no he llegit però m’agradaria llegir. Crec que no es poden treure gaires conclusions de les coincidències meves amb uns lectors o amb uns altres, ni de les coincidències entre ells mateixos (el cas Duran-Rigola em sembla prou significatiu). Potser n’he llegit algun més a banda dels senyalats, però si no hi he posat un * és perquè no els recomano. I, com diria aquell, no hase falta disir nada más.